Νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες: 

ρυθμίζει τις πλατφόρμες για έναν ασφαλέστερο διαδικτυακό χώρο για τους χρήστες.


Οι ευρωβουλευτές δίνουν πράσινο φως για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τα κράτη μέλη:

  • Μέτρα για την καταπολέμηση παράνομων προϊόντων, υπηρεσιών και περιεχομένου στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων σαφώς καθορισμένων διαδικασιών για την αφαίρεσή τους
  • Περισσότερες επιλογές για διαφημίσεις χωρίς παρακολούθηση και απαγόρευση χρήσης δεδομένων ανηλίκου για στοχευμένες διαφημίσεις
  • Οι αποδέκτες των υπηρεσιών θα έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν αποζημίωση για ζημίες
  • Υποχρεωτικές αξιολογήσεις κινδύνου και περισσότερη διαφάνεια σχετικά με τους αλγόριθμους για την καταπολέμηση του επιβλαβούς περιεχομένου και της παραπληροφόρησης.
  • Το κείμενο που εγκρίθηκε σήμερα από το Κοινοβούλιο με 530 ψήφους υπέρ, 78 κατά και 80 αποχές, θα χρησιμοποιηθεί ως εντολή για διαπραγματεύσεις με τη γαλλική προεδρία του Συμβουλίου, που εκπροσωπεί τα κράτη μέλη.

Μετά την ψηφοφορία, η Christel Schaldemose (S&D, DK), η οποία ηγείται της διαπραγματευτικής ομάδας του Κοινοβουλίου, δήλωσε: «Η σημερινή ψηφοφορία δείχνει ότι οι ευρωβουλευτές και οι πολίτες της ΕΕ θέλουν μια φιλόδοξη ψηφιακή ρύθμιση κατάλληλη για το μέλλον. Πολλά έχουν αλλάξει τα 20 χρόνια από τότε που εγκρίναμε την οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες γίνονται όλο και πιο σημαντικές στην καθημερινότητά μας, φέρνοντας νέες ευκαιρίες, αλλά και νέους κινδύνους. Είναι καθήκον μας να διασφαλίσουμε ότι ό,τι είναι παράνομο εκτός σύνδεσης είναι παράνομο στο διαδίκτυο. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι εφαρμόζουμε ψηφιακούς κανόνες προς όφελος των καταναλωτών και των πολιτών. Τώρα μπορούμε να ξεκινήσουμε διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο και πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να επιτύχουμε αυτά τα θέματα».

Αφαίρεση παράνομου περιεχομένου και αποτροπή διάδοσης παραπληροφόρησης

Η πρόταση νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) ορίζει σαφείς ευθύνες και λογοδοσία για τους παρόχους υπηρεσιών διαμεσολάβησης, και ιδίως τις διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις αγορές.

Ο DSA θεσπίζει έναν μηχανισμό «ειδοποίησης και δράσης», καθώς και διασφαλίσεις, για την αφαίρεση παράνομων προϊόντων, υπηρεσιών ή περιεχομένου στο διαδίκτυο. Οι πάροχοι υπηρεσιών φιλοξενίας θα πρέπει να ενεργούν μετά τη λήψη μιας τέτοιας ειδοποίησης «χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, λαμβάνοντας υπόψη τον τύπο του παράνομου περιεχομένου που κοινοποιείται και τον επείγοντα χαρακτήρα της ανάληψης δράσης». Οι ευρωβουλευτές περιέλαβαν επίσης ισχυρότερες διασφαλίσεις για να διασφαλίσουν ότι οι ειδοποιήσεις διεκπεραιώνονται με μη αυθαίρετο και αμερόληπτο τρόπο και με σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της ελευθερίας της έκφρασης.

Οι ηλεκτρονικές αγορές πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές μπορούν να αγοράζουν ασφαλή προϊόντα μέσω διαδικτύου, λένε οι ευρωβουλευτές, ενισχύοντας την υποχρέωση εντοπισμού των εμπόρων (η αρχή «Γνωρίστε τον επιχειρηματία σας πελάτη»).



Πρόσθετες υποχρεώσεις για πολύ μεγάλες πλατφόρμες

Οι πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες (VLOP) θα υπόκεινται σε συγκεκριμένες υποχρεώσεις λόγω των ιδιαίτερων κινδύνων που ενέχουν σχετικά με τη διάδοση τόσο παράνομου όσο και επιβλαβούς περιεχομένου. Το DSA θα βοηθούσε στην αντιμετώπιση του επιβλαβούς περιεχομένου (το οποίο μπορεί να μην είναι παράνομο) και στη διάδοση παραπληροφόρησης, συμπεριλαμβάνοντας διατάξεις για υποχρεωτικές εκτιμήσεις κινδύνου, μέτρα μετριασμού του κινδύνου, ανεξάρτητους ελέγχους και τη διαφάνεια των λεγόμενων «συστημάτων συστάσεων» (αλγόριθμοι που καθορίζουν τι οι χρήστες βλέπουν).

Άλλα βασικά σημεία

Το Κοινοβούλιο επέφερε αρκετές αλλαγές στην πρόταση της Επιτροπής, μεταξύ των οποίων:

  • απαλλαγή πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων από ορισμένες υποχρεώσεις DSA·
  • στοχευμένη διαφήμιση: το κείμενο προβλέπει πιο διαφανείς και ενημερωμένες επιλογές για τους αποδέκτες ψηφιακών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο δημιουργίας εσόδων από τα δεδομένα τους. Η άρνηση συγκατάθεσης δεν θα είναι πιο δύσκολη ή χρονοβόρα για τον παραλήπτη από την παροχή συγκατάθεσης. Εάν η συγκατάθεσή τους απορριφθεί ή αποσυρθεί, οι παραλήπτες θα έχουν άλλες επιλογές πρόσβασης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένων «επιλογών που βασίζονται σε διαφήμιση χωρίς παρακολούθηση».
  • Θα απαγορευθούν τεχνικές στόχευσης ή ενίσχυσης που αφορούν δεδομένα ανηλίκων με σκοπό την προβολή διαφημίσεων, καθώς και η στόχευση ατόμων βάσει ειδικών κατηγοριών δεδομένων που επιτρέπουν τη στόχευση ευάλωτων ομάδων.
  • αποζημίωση: οι αποδέκτες ψηφιακών υπηρεσιών και οι οργανισμοί που τους εκπροσωπούν πρέπει να μπορούν να επιδιώκουν αποκατάσταση για τυχόν ζημίες που προκύπτουν από τις πλατφόρμες που δεν τηρούν τις υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας·
  • Οι διαδικτυακές πλατφόρμες θα πρέπει να απαγορεύεται να χρησιμοποιούν τεχνικές εξαπάτησης ή ώθησης για να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των χρηστών μέσω «σκοτεινού μοτίβων»·
  • περισσότερες επιλογές κατάταξης βάσει αλγορίθμων: Τα VLOP θα πρέπει να παρέχουν τουλάχιστον ένα σύστημα συστάσεων που δεν βασίζεται σε προφίλ.
  • Περαιτέρω τροπολογίες που εγκρίθηκαν στην ολομέλεια σχετίζονται με την ανάγκη οι πάροχοι να σέβονται στους όρους και τις προϋποθέσεις τους την ελευθερία της έκφρασης και την ελευθερία και τον πλουραλισμό των μέσων ενημέρωσης, καθώς και μια νέα διάταξη σχετικά με το δικαίωμα ανώνυμης χρήσης και πληρωμής ψηφιακών υπηρεσιών (η ψηφοφορία ο κατάλογος είναι διαθέσιμος εδώ και όλες οι τροπολογίες που κατατέθηκαν στην Ολομέλεια εδώ).

Info:  europarl.europa.eu

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο