Τουρισμός και πανδημία, μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία;



Για το 2019 ο τουρισμός επέφερε το 25% του ελληνικού ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, αποδεικνύοντας  τόσο την ιδιαίτερη σημασία του για στο ελληνική οικονομία, όσο και την προώθηση και εξέλιξη στην απασχόληση .  Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εκτινάχτηκαν το 2019 σε πρωτόγνωρα επίπεδα και επέφεραν σημαντικές ανάσες στην ελληνική οικονομία
Επιπροσθέτως,  ο τουρισμός είναι κατά βάση εξωστρεφής δραστηριότητα, αφού πάνω από το 90% των εσόδων προέρχεται από το εξωτερικό. Τα έσοδα αυτά, περιλαμβανομένων των εισπράξεων από κρουαζιέρες, αερομεταφορές και θαλάσσιες μεταφορές, διαμονή κ.α. είναι άμεσα εξαρτώμενα από την μετακίνηση ανθρώπων του εξωτερικού.

Φέτος και μετά τoν πρωτόγνωρο παγκόσμιο περιορισμό μετακινήσεων, και γενικότερου lock down,  η τουριστική βιομηχανία έχει πληγεί, με τις προβλέψεις να μιλούν για μείωση στο ΑΕΠ που ξεκινούν από 10% έως και 30% .   Επίσης, η περίοδος και τ’ αποτελέσματα της κρίσης δε δύναται να προβλεφθούν έχοντας παλαιότερα μοντέλα μελέτης, βάσει προηγούμενων καταστάσεων, λόγω του ότι το φαινόμενο που διαδραματίζεται είναι κάτι πρωτόγνωρο. 

Εντούτοις, τα μέτρα που έχουν παρθεί από τους φορείς της κυβέρνησης, καθώς και της ΕΕ είναι πολλά και σκοπό έχουν τη μείωση της οικονομικής δυσπραγίας και οικονομικής κατάρρευσης των παραπάνω τομέων οικονομίας. 

Ερχόμενοι στο σήμερα και στην επαναφορά της κανονικότητας, έφτασε η σημαντική ημερομηνία για τον τουρισμό,  όπου επανέρχονται στο προσκήνιο με αργούς ρυθμούς όλοι οι τουριστικοί κλάδοι.  Τα πρωτόκολλα αρκετά, οι διαδικασίες που προβλέπονται σημαντικές και ένας λαός που βρίσκεται σε εγρήγορση ούτως ώστε να δημιουργήσει τα δέοντα σε αυτή την τουριστική σεζόν.  Οι επαγγελματίες σε τουριστικές επιχειρήσεις υπολογίζουν τα καινούργια οικονομικά μεγέθη και με σύνεση κάνουν τις καλύτερες δυνατές προβλέψεις.


Από τη μία μεριά βρίσκονται τα incoming τουριστικά γραφεία, όπου οι πράκτορές κάνουν ιδιαίτερες συνεργασίες και αναμένουν και την άρση των τελευταίων μέτρων για την είσοδο τουριστών, ούτως ώστε να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν όσο το δυνατό περισσότερο κοινό.  Ταυτόχρονα, τα τουριστικά γραφεία outgoing που η ζημιά είναι σημαντική, οι εργαζόμενοι σε αναστολή εργασίας και οι δραστηριότητές τους μικρές.

Από την άλλη μεριά, υπάρχουν τα ξενοδοχεία και τα εν γένει τουριστικά καταλύματα, καθώς και τα καταλύματα RBNB.  Σε αυτούς τους τομείς οι καταστάσεις δεν είναι ισοκατανεμημένες.  Ξεκινώντας από το τέλος οι υπηρεσίες, καθώς και οι κρατήσεις RBNB έχουν μειωθεί αρκετά, ενώ τα ξενοδοχεία ανάλογα με την γεωγραφική κατανομή τους έχουν και διαφορετικά αποτελέσματα.  Επιπλέον, η μείωση του εργατικού δυναμικού είναι και σε αυτή την περίπτωση σημαντική.

Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες υφίστανται και αυτές την μείωση στα έσοδα τους, καθώς έχουν φανεί στο προσκήνιο μειώσεις προσωπικού για την αντιμετώπιση των δυσχερειών, καθώς το ωρολόγιο πρόγραμμα των πτήσεων δεν έχει επανέλθει στην πρότερη μορφή. 
Μολαταύτα είναι απαραίτητο να τονιστεί και η δυσκολία που παρατηρείται στις κρουαζιέρες, στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων κ.α. που ακολουθούν την ίδια πορεία, λόγω της πανδημίας.
Ερχόμενοι και στην τουριστική εκπαίδευση, παρατηρείται σημαντική απώλεια των πρακτικών των σπουδαστών, με συνέπεια την καθυστέρηση στην αγορά εργασίας επαγγελματιών τουριστικών στελεχών.

Από όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι, η δυσπραγία του τουριστικού κλάδου, λόγω του Covid 19, μπορεί να έχει φέρει πρόσκαιρη οικονομική συρρίκνωση, ταυτόχρονα όμως μπορεί να αποτελέσει και την ευκαιρία γρηγορότερης ανάκαμψης σε σχέση με τους αιώνιους ανταγωνιστές μας Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία. Τουρκία.  

Με αφετηρία την εξαιρετική θέση που βρίσκεται η χώρας μας στην αντιμετώπιση αυτής της κρίσης, με εμφανή τα χαμηλά ποσοστά θνησιμότητας και κρουσμάτων και συγχρόνως με την αύξηση της ποιότητας των τουριστικών παρεχόμενων υπηρεσιών, έχουμε πιθανότητες ανάκαμψης και ταυτόχρονης αύξηση της τουριστικής ζήτησης.  

Αβίαστα, λοιπόν, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η κρίση που παρατηρείται μπορεί να καταστεί και ευκαιρία όμως, αποφασιστικής σημασίας κρίνεται η συμβουλή όλων μας, διότι  χωρίς την εκδήλωση της ατομικής και συλλογικής προσπάθειας η αντιμετώπιση του προβλήματος καθίσταται ανεπιτυχής.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Tourism Press

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο