Marketing

Η δύναμη όλων των αισθήσεων

Το Sensory Marketing, όπως ονομάζεται, προέρχεται από τις αρχές της Ψυχολογίας του Μάρκετινγκ και απευθύνεται σε συγκεκριμένες ή  και τις πέντε αισθήσεις των καταναλωτών: όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση και αφή.

Ωστόσο, αποτελεί ένα ισχυρό όπλο το Sensory Marketing διότι προσελκύει νέους πελάτες μέσα από εμπειρίες που ξεσηκώνουν τις αισθήσεις τους! Επομένως, όταν εφαρμόζεται με ευστοχία, σημειώνει αξιοσημείωτα αποτελέσματα στην αύξηση τόσο της επαφής με τους πελάτες, όσο και των πωλήσεων μιας εταιρείας.

Άραγε, πώς το Sensory Marketing διαφοροποιείται από τις άλλες μορφές μάρκετινγκ; Πού υπάρχει το μυστικό της επιτυχίας του; Πώς ενεργοποιεί κάθε ανθρώπινη αίσθηση ξεχωριστά ή πολλές μαζί ταυτόχρονα;

Η φιλοσοφία του Sensory Marketing βασίζεται στην ενσωμάτωση των πέντε αισθήσεων στην αγοραστική διαδικασία. Το Μάρκετινγκ των Αισθήσεων υποστηρίζει ότι οι καταναλωτές ενεργούν περισσότερο βάσει των συναισθηματικών παρορμήσεών τους και λιγότερο βάσει της λογικής τους. Εκεί ακριβώς έγκειται και η διαφοροποίησή του από τις παραδοσιακές μορφές marketing.

Το Sensory Marketing επηρεάζει απευθείας στο ανθρώπινο υποσυνείδητο! Διεγείροντας τα συναισθήματα μέσω των αισθήσεων που κινητοποιεί ένα brand, ενεργοποιεί εκείνο το μέρος του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για τις αναμνήσεις και την απόλαυση. Έτσι, επιτυγχάνει τη «μάθηση» του brand μέσα από επιθυμητές εικόνες και τα ερεθίσματα.

Όραση

Με τα δύο τρίτα όλων των αισθητήριων κυττάρων στο σώμα μας να συγκεντρώνονται στα μάτια μας, είναι ευνόητο γιατί η όραση θεωρείται ως η πιο σημαντική από όλες τις ανθρώπινες αισθήσεις! Το Sensory Marketing εστιάζει στη δύναμη της εικόνας ενός προϊόντος, από τον σχεδιασμό του brand έως και την τελική παρουσίαση στο ράφι του καταστήματος.

Αρμονικοί συνδυασμοί εικόνων, λογοτύπων, σχεδίων, σχημάτων, μεγεθών… έχουν ως μοναδικό στόχο τη δημιουργία ενός ακαταμάχητου “sight experience” για τον καταναλωτή, μονοπωλώντας την προσοχή του και κλέβοντας τις εντυπώσεις του!

Στο Sensory Marketing, η επιλογή των χρωμάτων διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο. Καθώς υπάρχουν έρευνες που αποκαλύπτουν ότι έως και το 90% των αγοραστικών αποφάσεων βασίζεται αποκλειστικά στα χρώματα ενός προϊόντος, ως έξυπνη επιλογή για τους marketers κρίνεται εκείνη που αντικατοπτρίζει απόλυτα την προσωπικότητα ενός brand.

Ακοή

Το Sensory Marketing στρέφεται στη δύναμη της ηχητικής επίδρασης, με σκοπό να «ρυθμίζει» τα συναισθήματά μας. Ομοίως με την αίσθηση της όρασης, ο ήχος που συνοδεύει την εμπειρία που προσφέρει ένα brand πρέπει να εναρμονίζεται με τον χαρακτήρα του. Για παράδειγμα, η κλασική μουσική αποπνέει την αίσθηση της πολυτέλειας, προσδίδοντας ένα luxurious ύφος στο προϊόν. Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δίνεται τόσο στο προφίλ όσο και στις μουσικές προτιμήσεις του εκάστοτε target group.

Οι μεταβαλλόμενοι ρυθμοί, οι εντάσεις και οι χαρακτηριστικοί ήχοι που χρησιμοποιούνται σε μία διαφημιστική καμπάνια ενός brand επηρεάζουν ασυναίσθητα τις αντιλήψεις μας για αυτό. Το ίδιο ισχύει και για τους ήχους των φυσικών χαρακτηριστικών ενός προϊόντος. Τι συναισθήματα δημιουργεί η συσκευασία του προϊόντος, καθώς ακουμπάει στο καλάθι αγορών ή καθώς ανοίγει;

Τέλος, το είδος της μουσικής που παίζεται μέσα σε ένα κατάστημα πώλησης, το οποίο έχει μελετήσει καλά τις πρακτικές του Sensory Marketing, δεν είναι ποτέ τυχαίο! Ενδεικτικά, σύμφωνα με μελέτες, η μουσική που προκαλεί εγρήγορση και ενθουσιασμό οδηγεί σε πιο παρορμητικές αγορές. Από την άλλη, η γαλήνια μουσική αποτελεί ιδανική επιλογή σε καταστήματα με πολυκοσμία, μεγάλες ουρές και πολλή ώρα αναμονής.

Παράδειγμα:



Όσφρηση

Λέγεται ότι το 75% των συναισθημάτων μας πηγάζει από τις μυρωδιές και τα αρώματα γύρω μας. Όπως είναι φυσικό, λοιπόν, το Μάρκετινγκ των Αισθήσεων αγαπάει τα brands που αναδίδουν μεθυστικά αρώματα και ξυπνούν τις πιο όμορφες αναμνήσεις! Πόσες φορές έχετε συνδυάσει μία συγκεκριμένη μυρωδιά με ένα brand ή ένα κατάστημα; Και πόσες φορές έχετε αγοράσει ένα προϊόν, απλώς επειδή η οσμή του σας θύμιζε κάτι από την παιδική σας ηλικία;

Η βιομηχανία του αρώματος έχει γίνει ο απόλυτος σύμμαχος του Sensory Marketing. Πλέον, ξενοδοχεία, θέρετρα, ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης και καταστήματα λιανικής πώλησης απελευθερώνουν φυσικές και χημικές αρωματικές ουσίες στον χώρο τους, ώστε να δημιουργήσουν ένα αίσθημα ευχαρίστησης στους επισκέπτες τους.

Όταν ένα προϊόν διαθέτει από τη φύση του κάποιο χαρακτηριστικό άρωμα, το Sensory Marketing φροντίζει να αναδείξει τις ιδιαίτερες οσμές του μέσα σε κάθε κατάστημα όπου πωλείται. Ως επί το πλείστον, ο συσχετισμός brands και αρωμάτων προκύπτει κατόπιν συστηματικής μελέτης της και έρευνας. Παραδείγματος χάριν; Για έντονη αίσθηση καθαριότητας προτιμάται η μυρωδιά του λεμονιού, για χαλαρωτική διάθεση το άρωμα της λεβάντας, ενώ για αναζωογονητικές εμπειρίες οι οσμές της μέντας και του θυμαριού!



Γεύση

Η γεύση δημιουργεί το πιο έντονο αίσθημα οικειότητας συγκριτικά με κάθε άλλη ανθρώπινη αίσθηση! Πρωταγωνίστρια στον κλάδο του φαγητού και του ποτού, είναι εκείνη που διακρίνει καθοριστικά τα προϊόντα εστίασης μεταξύ τους, ακόμη κι αν – κατά τις υπόλοιπες αισθήσεις – φαίνονται ίδια.

Κυρίαρχο συστατικό της στρατηγικής του Sensory Marketing, όσον αφορά την αίσθηση της γεύσης, δεν είναι άλλο από την πρακτική της δωρεάν δοκιμής. Πολύ συχνά – και δικαίως – οι επιχειρήσεις τροφίμων ή ποτών επιτυγχάνουν την αποτελεσματική προώθηση ενός νέου προϊόντος μέσω προσφοράς δωρεάν δειγμάτων αντί εκπτώσεων ή κουπονιών.

Παρ’ όλα αυτά, η δύναμή της γεύσης έχει την τιμητική της και σε άλλους κλάδους! Αναλογιστείτε, απλώς, τις φορές που κάποιο κατάστημα ρούχων ή υπηρεσιών ομορφιάς σάς προσφέρει μία καραμέλα ή ένα μπισκοτάκι κατά την αναχώρησή σας από αυτό. Στόχος, κάθε φορά, είναι η δημιουργία ευχάριστων συναισθημάτων για τον χώρο και το brand του, μέσω της γευστικής απόλαυσης.

Αφή

Η αίσθηση της αφής αποτελεί την τελευταία αλλά εξίσου αγαπημένη πτυχή του Sensory Marketing. Η εκλεπτυσμένη υφή ενός προϊόντος ή μία θερμή χειραψία ενισχύει το αίσθημα της ασφάλειας, επιταχύνοντας την αγοραστική απόφαση. Γι’ αυτό, το Μάρκετινγκ των Αισθήσεων εμβαθύνει σε προϊοντικά χαρακτηριστικά όπως το υλικό, η θερμοκρασία, το βάρος και το σχήμα.

Αναπόφευκτα, είναι σχεδόν αδύνατον να προβούμε στην αγορά ενός προϊόντος, χωρίς να το αγγίξουμε πρώτα. Μέσω της αφής, αντλούμε σημαντικές πληροφορίες για την ποιότητα, την απαλότητα και την ανθεκτικότητα του προϊόντος, αποκτώντας ταυτόχρονα μία ιδιαίτερη εξοικείωση με αυτό. Ιδίως σε brands ρούχων, επίπλων, κοσμημάτων ή τεχνολογίας (smartphones, laptops κ.λπ.), οι επιχειρήσεις επενδύουν σημαντικά στην παροχή ενός άψογου “hands-on experience”.

Πηγή:  Develop Greece

 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο